Saturday, July 30, 2016

The Holy Fathers on Schism" in good human English


And A General Sharing: A Correct English Translation: "The Holy Fathers on Schism"-Russian original text, with a very good human-English translation

   Inbox 
Add star 

Dan Everiss

<oregdan@hotmail.com>
Sat, Jul 30, 2016 at 10:57 AM









Our Lord Jesus Christ On His Throne of Glory, the Righteous Judge of the Living and the Dead
 


NOTE: This human-English  translation, is far better and more accurate than the clumsy and rough, 'smoothed-out machine-English text'  I just shared around. My rough work missed many of the nuances and the full meaning of these quotes from these saints.
MUCH THANKS to the translator of this !

The Holy Fathers on Schism


Священномученик Иларион (Троицкий):
«Церковь едина, и одна она только имеет всю полноту благодатных даров Святого Духа. Кто и каким бы образом ни отступал от Церкви — в ересь, в раскол, в самочинное сборище, он теряет причастие благодати Божией» (Письмо Р. Гардинеру),
«знаем мы и убеждены в том, что отпадение от Церкви в раскол ли, в ересь ли, в сектантство ли — есть полная погибель и духовная смерть. Для нас нет христианства вне Церкви. Если Христос создал Церковь и Церковь — Тело Его, то оторваться от Тела Его — значит умереть» (О жизни в Церкви).

Hieromartyr Hilarion (Troitsky):
“The Church is one, and only she alone has all the fullness of the grace-filled gifts of the Holy Spirit. Whoever has fallen away from the Church, and no matter how – into heresy, into schism, into an arbitrary assemblage – he loses the communion of God’s grace” (letter to R. Gardiner),
“we know and are convinced that falling away from the Church – whether into schism, or into heresy, or into sectarianism – is complete perdition and spiritual death. For us there is no Christianity outside of the Church. If Christ founded the Church, and the Church is His Body, then to break away from His Body means to die” (On Life in the Church).


Блаженный Августин:
«мы веруем во святую соборную Церковь. Однако еретики и раскольники также называют свои общины церквами. Но еретики, ложно мысля о Боге, искажают саму веру, а раскольники беззаконными разделениями отступают от братской любви, хотя верят в то же самое, что и мы. Поэтому ни еретики не принадлежат вселенской Церкви, которая любит Бога, ни раскольники не принадлежат к ней» (О символе веры, Х).

Blessed Augustine:
“we believe in the holy, catholic Church. However, heretics and schismatics also call their communities churches. But heretics, thinking falsely about God, distort the faith itself, while schismatics, through their unlawful divisions, fall away from brotherly love, although they believe in the same thing that we do. Therefore, neither do heretics belong to the universal Church, which loves God, nor do schismatics belong to her” (On the Symbol of Faith, X).


Сщмч. Игнатий Богоносец:
«Не обольщайтесь, братья мои! Кто следует за вводящим раскол, тот не наследует Царствия Божьего» (Послание к филадельфийцам, 4).

Hieromartyr Ignatius the God-bearer:
“Be not deceived, my brethren! Whoever follows one who introduces schism, he does not inherit the Kingdom of God” (Epistle to the Philadelphians, 3)


Свт. Киприан Карфагенский:
«усилия еретиков и зломыслящих раскольников начинаются обыкновенно с самоугождения, соединенного с надменным и гордым презрением к предстоятелю. Так совершается отступление от Церкви и осквернение алтаря, так возмущается мир Христов, чиноположение и единство Божие» (Письмо к Рогациану).

Hierarch Cyprian of Carthage:
“the efforts of heretics and evil-minded schismatics usually begin with pleasing themselves, united with a haughty and proud disdain towards him who presides. Thus is accomplished a falling away from the Church and a profanation of the altar; thus is disturbed the peace of Christ, God’s appointed order and unity” (Epistle to Rogatianus).


Свт. Иоанн Златоуст:
«производить разделения в Церкви не меньшее зло, как и впадать в ереси…грех раскола не смывается даже мученической кровью» (Толкование на послание к Ефесянам: 65, 11).

Hierarch John Chrysostom:
“to cause divisions in the Church is no lesser evil than to fall into heresy… the sin of schism is not washed away even by the blood of martyrdom” (Commentary on the Epistle to the Ephesians: 65, 11).


Свт. Игнатий (Брянчанинов):
«смертный грех православного христианина, не уврачеванный должным покаянием, подвергает согрешившего вечной муке… Смертные грехи для христианина суть следующие: ересь, раскол, богохульство, отступничество… каждый из них умерщвляет душу и делает ее неспособною для вечного блаженства, доколе она не очистит себя покаянием» (Слово о смерти).

Hierarch Ignatius (Brianchaninov):
“the mortal sin of an Orthodox Christian that is not healed by fitting repentance subjects the one who has sinned to eternal torment… Mortal sins for a Christian are the following: heresy, schism, blasphemy, apostasy… each of them kills the soul and makes it incapable of eternal blessedness, as long as it does not cleanse itself through repentance” (Discourse on Death).


Свт. Дионисий Александрийский:
«Если, как говоришь, ты отделился от Церкви невольно, то можешь доказать это возвращением в Церковь по своей воле. Лучше было бы тебе все вытерпеть, лишь бы не рассечь Церкви Божией. Не менее славы доставило бы тебе мученичество за целость ее, как и мученичество за отречение от идолов; а по-моему, и еще более, потому что в последнем случае всякий принимает мучения за одну собственную душу, а в первом — за всю Церковь. Если бы ты даже и теперь убедил и заставил братьев возвратиться к единению, то твоя доблесть была бы сильнее твоего зла. Последнее тогда не вменилось бы тебе, а первая заслужила бы похвалу. Но когда уже ты не в состоянии положиться на послушание братьев, то по крайней мере всячески спасай собственную душу» (письмо к раскольнику Новату, Церковная История Евсевия Памфила, VI, 45).

Hierarch Dionysius of Alexandria:
“If, as you say, you have become separated from the Church unwillingly, you can prove this by returning to the Church voluntarily. Better would it be for you to endure everything in order to avoid cleaving the Church of God. Martyrdom for the sake of her unity would procure for you no less glory than martyrdom for renouncing the idols; and to my mind, even greater glory, because in the latter case everyone accepts torments for the sake of his own soul alone, while in the former case in behalf of the whole Church. If even now you persuade and compel the brethren to return to unity, your valor would be more powerful than your evil. Then the latter would not be imputed to you, and the former would earn you praise. But when you are no longer able to rely upon the obedience of the brethren, then in any case at the least save your own soul (Epistle to the schismatic Novatus, Ecclesiastical History, by Eusebius Pamphilus, VI, 45).


Св. Иоанн Кронштадтский:
«Достигай, человек, единства: всячески бегай духовного разделения… Единение — Бог. Разделение — диавол. Разделение церквей — дело диавола; ереси, расколы — дело диавола» (Моя жизнь во Христе. Часть II,9).

St. John of Kronstadt:
“Attain unity, O man: in every way flee spiritual division… Unity is God. Division is the devil. The division of the churches is the work of the devil; heresies, schisms are the work of the devil” (My Life in Christ. Part II, 9)


Свт. Ириней Лионский:
«Христос рассудит тех, которые производят расколы, — не имеющих любви к Богу и заботящихся больше о собственной выгоде, чем о единстве Церкви, по маловажным и случайным причинам рассекающих и разрывающих великое и славное тело Христово и, сколько от них зависит, разрушающих его, говорящих о мире и производящих брань» (Пять книг против ересей, 4.7).

Hierarch Irenaeus of Lyons:
“Christ will judge those who cause schisms – those who do not have love towards God and care more about their own self-interest than about the unity of the Church; who for unimportant and incidental reasons cleave and tear asunder the great and glorious body of Christ, and, as much as depends on them, destroy it; who speak about peace and produce warfare” (Five Books Against Heresies, 4.7).

No comments:

Post a Comment

Guest comments MAYBE can be made by email.
joannahigginbotham@runbox.com

Anonymous comments will not be published. Daniel will not see unpublished comments. If you have a message for him, you need to contact him directly.
oregdan@hotmail.com