Sunday, November 27, 2016

As we begin our Nativity Fast

(in Russian and a humanly smoothed-out machine-English): As we begin our Nativity Fast, and viewing His Nativity Icon, as we prepare to celebrate OUR LORD JESUS CHRIST'S INCARNATION IN THE FLESH, "A Brief word on the Advent Lent":

   Inbox 
Add star 

Dan Everiss

<oregdan@hotmail.com>
Sun, Nov 27, 2016 at 2:23 PM

What we are preparing for, in this Advent Nativity Lent, Our final goal: to hope to be worthy to celebrate: The Great Feast of Our Lord's Coming: THE INCARNATION, with pure bodies, pure souls and pure minds: God grant that we all may be  so worthy!

May we forgive each other, all, both past or current offences, and repent of all of our own sins, to receive The King of Kings!, the true and only real 'Christmas' gift, Our Blessed Lord, God, and Saviour, JESUS CHRIST!, He Who is The Supreme Gift beyond all price! into the lowly stable of our hearts and souls......

So that on that Great Feast, We may exclaim: Christ is Born!   Glorify Him!

 



 

About Advent Автор: Монахиня Вера вкл. Author: Nun Vera. 27 Ноябрь 2016 November 27, 2016 . . Опубликовано в Православная Церковь (Просмотров: 8) Published in the Orthodox Church (Views: 8)
КРАТКО О РОЖДЕСТВЕНСКОМ ПОСТЕ


A BRIEF WORD ON THE NATIVITY-"ADVENT" LENTEN-FAST
И. Д. Мансветов ( 1843-1885 г)
 by - I. D. Mansvetov (1843-1885 g) -
профессор гомилетики, литургики и церковной археологии Московской духовной академии

professor of homiletics, liturgical and ecclesiastical archeology of the Moscow Theological Academy



ОБ ИСТОРИИ УСТАНОВЛЕНИЯ ПОСТА И ЕГО ЗНАЧЕНИИ

THE HISTORY OF THE ESTABLISHMENT OF THE NATIVITY ADVENT LENT  AND ITS SIGNIFICANCE:

Установление Рождественского поста, как и других многодневных постов, относится к древним временам христианства.

The  establishment of the Advent Lenten Fast,  as well as other multi-day fasts, began in  the early days of Christianity.

Уже в V–VI веках его упоминают многие церковные западные писатели.

 Already in the V-VI centuries, it is mentioned even by many Western church writers.

Ядром, из которого вырос Рождественский пост, был пост кануна праздника Богоявления, отмечавшегося в Церкви, по крайней мере, с III века и в IV веке разделившегося на праздники Рождества Христова и Крещения Господня.

The core from which grew the Advent lent, was the fasting on  the eve of the Epiphany, celebrated in the Church, at least from the Third  century, and in the Fourth century the two celebrations were divided, into the Nativity Holiday and the Epiphany celebration.

Первоначально Рождественский пост длился у одних христиан семь дней, у других — больше.

 Originally, the  Advent Lent lasted for some Christians,  only for seven days, while others - more.

Как писал профессор Московской Духовной академии И. Д. Мансветов, «намек на эту неодинаковую продолжительность содержится и в самих древних Типиках, где пост Рождественский разделяется на два периода: до 6 декабря (19 декабря) — более снисходительный в отношении воздержания… и другой — от 6 декабря до самого праздника» (Указ. соч. С. 71).

 As wrote the professor of the Moscow Theological Academy, ID Mansvetov, "an allusion to the unequal durations is contained in the very ancient Typica, where the Nativity Lent is divided into two periods: those days before 6 December (December 19) - is more lenient with regard to abstinence ... and another - December 6 to the actual day of the holiday "(op. cit, pp. 71).
 
Рождественский пост длится сорок дней и потому именуется в Типиконе, как и Великий пост, Четыредесятницей.

Advent lasts forty days, and therefore it is referred to in the Typicon as the Lent of, "Forty Days"..

Так как заговенье на пост приходится в день памяти св.

Since this starts on the ending of the day, [the setting of the sun, eventide], on the feast day of The Holy Apostle Philip,( the day before the Advent Lent begins).
on November 14, old style,
  
 апостола Филиппа (14 ноября старого стиля), то этот пост иногда называют Филипповым,

 this lent is sometimes nicknamed,  ' Philip's  Lent'.
 
По словам блж. According bl. Симеона Солунского, «пост Рождественской Четыредесятницы изображает пост Моисея, который, постившись сорок дней и сорок ночей, получил на каменных скрижалях начертание словес Божиих.

According to St. Simeon of Thessalonica, "The fast of the Nativity  Lent is modeled on the fast of Moses, in which he had fasted for forty days and forty nights, and he then received the stone tablets inscribed  with  the words of God.[ i.e.The Ten Commandments].

А мы, постясь сорок дней, созерцаем и приемлем живое СЛОВО от Девы, начертанное не на камнях, но ВОПЛОТИВШЕЕСЯ и РОДИВШЕЕСЯ, и приобщаемся Его Божественной плоти».

 And we fast for  forty days, contemplating and accepting The  Living Word from the Virgin, Who is not inscribed on stones, but HE IS INCARNATE AND BORN,  and He partakes of His Divine Flesh ".

Рождественский пост установлен для того, чтобы мы ко дню Рождества Христова очистили себя ПОКАЯНИЕМ, МОЛИТВОЮ и ПОСТОМ, чтобы с чистым сердцем, душой и телом могли благоговейно встретить явившегося в мир Сына Божия и чтобы, кроме обычных даров и жертв, принести Ему наше ЧИСТОЕ СЕРДЦЕ и ЖЕЛАНИЕ СЛЕДОВАТЬ Его учению.

The Advent Lent was established  for us, and is in preparation for the day of the Nativity of Christ, to  cleanse ourselves by our  repentance, prayer and fasting, so  that with a pure heart, a pure body and pure soul, we  can reverently meet Him Who appeared in the world, as  The Son of God, and that, apart from our usual gifts and sacrifices, we will bring Him our pure hearts and our pure desire to follow His teachings.

КАК ПИТАТЬСЯ В РОЖДЕСТВЕНСКИЙ ПОСТ

How and what to eat in Advent:

Устав Церкви учит, от чего следует воздерживаться во время постов: «Все благочестиво постящиеся строго должны соблюдать уставы о качестве пищи, то есть воздерживаться в посте от некоторых брашен (то есть еды, пищи), не как от скверных (да не будет сего), а как от не приличных посту и запрещенных Церковью.

The Typikon  Rules  of the Church teach us as to  what we should refrain from eating during fasts: "All pious fasting, strictly must comply with the statutes of the quality of the food, that is, to abstain in the lent from some everyday food fare, but not as in in a spirit of grumbling,  but joyfully and  as in obedience to the Church..

Брашна, от которых должно воздерживаться в посты, суть: мясо, сыр, коровье масло, молоко, яйца, а иногда и рыба, смотря по различию святых постов».

The basic daily food fare, which from we must refrain from eating, are: meat, cheese, butter, milk, eggs, fish and sometimes, other foods, depending on the local differences, and from the instructions of the saints "

Правила воздержания, предписанные Церковью в Рождественский пост, столь же строги, как и в Апостольский (Петров) пост.

The conditions  of abstinence prescribed by the Church in Advent, are just as stringent as in the Apostles' (Peter-Paul) Lent.

Кроме того, в понедельник, среду и пятницу Рождественского поста уставом запрещаются рыба, вино и елей [...].

 In addition, on Mondays, Wednesdays and Fridays of Advent, the rules prohibit: fish, wine and oil.
 
Рыба во время Рождественского поста разрешается в субботние и воскресные дни и великие праздники, например, в праздник Введения во храм Пресвятой Богородицы, в храмовые праздники и во дни великих святых, если эти дни приходятся на вторник или четверг [...].

 Fish during Advent is permitted on Saturdays and Sundays and Great Feasts, for example, on the Feasts of the Virgin, in the Church Great Feasts, and  in the days of the great saints, if ....these days fall on a Tuesday or Thursday.
 
От 20 декабря до 24 декабря (старого стиля, т. е. — в XX–XXI веках — со 2 по 6 января нового стиля) пост усиливается, и в эти дни даже в субботу и воскресенье рыба не благословляется.

 BUT, -as we get closer to the actual Nativity Celebration Day,  from December 20 until December 24 (old style, ie -.. In the XX-XXI centuries - from 2 to 6 January, new style) the Lenten abstinence severity is increased,  and on these days, even on Saturday and Sunday, fish is not allowed or blessed.

Постясь телесно, в то же время необходимо нам поститься и духовно.

 Fasting physically, at the same time we need to fast spiritually.

«Постящеся, братие, телесне, постимся и духовне, разрешим всяк союз неправды», — заповедует Святая Церковь.

 "While fasting, brethren, in our flesh, we must also be fasting spiritually, as that unity, will resolve everyone's  unrighteousness" - The Holy Church commands.

Нужно помнить, что пост телесный без поста духовного ничего не приносит для спасения души, даже наоборот, может быть и духовно вредным, если человек, воздерживаясь от пищи, проникается сознанием собственного превосходства от того, что он постится.

 It must be remembered that observing the lent, without a solid spiritual fasting, brings nothing good for the salvation of the soul, but  on the contrary, it can be spiritually harmful if people who are abstaining from food, are also imbued [with pride] of the consciousness of their own superiority, because they are fasting.

Истинный ПОСТ связан с МОЛИТВОЙ, ПОКАЯНИЕМ, с ВОЗДЕРЖАНИЕМ от страстей и пороков, ИСКОРЕНЕНИЕМ злых дел, ПРОЩЕНИЕМ обид, с ВОЗДЕРЖАНИЕМ от супружеской жизни, с ИСКЛЮЧЕНИЕМ увеселительных и зрелищных мероприятий, просмотра телевизора.

True fasting is connected with prayer, repentance, with abstinence from passions and vices, the eradication of evil, the forgiveness of injuries, with abstinence from marital relations [for both clergy and laity],  and with the excluding of worldly entertainment and entertainment events, and as  watching TV.

Пост не цель, а СРЕДСТВО — средство смирить свою плоть и очиститься от грехов.

Fasting is not a goal in or for itself, but it is a means  to an end, - a means to the supreme goal; to subdue our flesh and to cleanse ourselves of sin.

Без молитвы и покаяния пост становится всего лишь ДИЕТОЙ.

Without prayer and penance, the lent  becomes only a matter of diet.

Сущность поста выражена в церковном песнопении: «Постясь от брашен, душа моя, а от страстей не очищаясь, напрасно радуешься неядению, ибо если нет в тебе стремления к исправлению, то возненавидена будешь от Бога, как лживая, и уподобишься злым демонам, никогда не ядущим».

The essence of fasting is expressed in a church hymn: "Fasting only  from food, my soul, but not also from your  passions, you  are not cleaned, and you do but in  vain  rejoice in that feat,  because if you do not desire to correct your sinful ways,  then you will hate God, and be as a liar, and you will become, instead,  like the evil demons, who themselves, never eat any food".

" Иными словами, главное в посте — не качество пищи, а БОРЬБА СО СТРАСТЯМИ.

In other words, the most important factor in the lent - is not the quality of food, (what exact food items we eat or do not eat), but  the struggle with our passions.

No comments:

Post a Comment